Ústav fyziky materiálů AV ČR, v. v. i. > Seznam projektů > Detail projektu
Vývoj nového designu železničních náprav s vysokou provozní spolehlivostí
Spoluřešitel | prof. Ing. Luboš Náhlík, Ph.D. |
Číslo projektu | FV40034 |
Interní číslo projektu | 492100 |
Agentura | Ministerstvo průmyslu a obchodu |
Doba řešení | 2019-01-01 - 2021-12-31 |
Anotace |
Hlavním cílem projektu je nově vyvinutá vlaková náprava s garantovaným servisním intervalem 1,2 mil. km. Pro dosažení tak vysoké únavové odolnosti bude využito efektu vhodně distribuovaných reziduálních napětí. Za tímto účelem je zapotřebí nalézt vhodnou technologii výroby a chemické složení použitých materiálů. Bude využito indukčního kalení či válečkování pro dosažení vhodného profilu reziduálních napětí přes průřez nápravy. Současně bude hledáno optimální složení použitých materiálů pro dosažení zamýšleného efektu. V rámci projektu bude vytvořena metodologie pro přesné stanovení zbytkové únavové životnosti nápravy na základě lomové mechaniky, která vezme do úvahy existenci a velmi nehomogenní distribuci reziduálních napětí přes průřez nápravy. K jejich přesnému stanovení budou použity různé experimentální techniky, neutronová difrakce, různé metody dělení materiálu nápravy apod. Vlastnosti nově navržených náprav budou experimentálně ověřeny při testech v měřítku 1:1. Na základě všech získaných experimentálních výsledků a numerických simulací bude vytvořen prototyp nové nápravy s prodlouženým servisním intervalem. Tento produkt je zajímavý pro většinu významných odběratelů dvojkolí (viz přiložené dopisy zájmu) společnosti BONATRANS GROUP, a. s., například GATX, Deutsche Bahn, SNCF či Tatravagónka. |